نحوه هواگیری پکیج بوتان

نحوه هواگیری پکیج بوتان

هواگیری پکیج بوتان اقدام اولیه مورد نیاز برای افزایش اثربخشی و دوام تجهیزات است. لازم است قبل از شرایط آب و هوایی سرد، هوای محبوس شده در مسیر گرمایش پکیج حذف شود. عدم انجام این کار می تواند منجر به گرمایش ناکافی در محل سکونت شما شود و در مدت زمان کوتاهی باعث بروز مشکلاتی در پکیج و سیستم گرمایشی شود. فرآیند هواگیری پکیج ساده است و در این مقاله از نمایندگی مجاز قطعات بوتان به آموزش هواگیری پکیج بوتان بپردازیم.

نشانه های لزوم هواگیری پکیج بوتان

  • زمانی که متوجه شدید که قسمتی از رادیاتورها سرد و بخش دیگر گرم هستند.
  • اگر سرو صدای غیر عادی از رادیاتورها شنیدید یا آب گرم نداشتید ممکن است که پکیج بوتان شما به هواگیری نیاز داشته باشد.
  • زمانی که مسیر لوله کشی آب از سمت پایین ساختمان به بالا باشد، فشار در طبقات بالاتر کاهش پیدا می کند. همین امر باعث می شود که مقدار آب در داخل رادیاتورها از حد استاندارد خود کمتر شود. بهترین اقدام این است که برای هواگیری پکیج خود اقدام کنید.
  • کاهش فشار پکیج بوتان نشانه دیگری است که عقربه زیر یک به شما می فهماند که پکیج شما به هواگیری نیاز دارد. البته با کاهش فشار، سیستم خود به خود خاموش می شود و در صورت کمبود آب در پکیج احتمال صدمه به قطعات داخلی دستگاه وجود دارد.

 

چه زمانی پکیج بوتان را هواگیری کنیم؟

وجود هوا در رادیاتور‌ها، یکی از مشکلاتی است که ممکن است در پکیج بوتان شما به وجود آید. این موضوع باعث می‌شود که در هنگام شروع فصل سرما، قسمتی از پکیج سرد و بخش دیگر آن گرم شود، که این اختلال دما را به حساب اینکه دستگاه شما نیاز به هواگیری دارد، بگذارید.

 

در صورتی که چند وقتی است که متوجه شده‌اید، آب گرم فشار مناسبی ندارد، یا اصلا آب گرم نمی‌شود و از لوله‌های درون پکیج سروصدای زیادی می‌آید، باید پکیج بوتان را هواگیری کنید. هواگیری پکیج بوتان، به معنای خارج کردن هوا از داخل سیستم گرمایشی است و برای این کار باید به دستورالعمل‌های دقیق و منظم هواگیری در دفترچه راهنمای پکیج بوتان توجه کنید.

 

عوامل دیگری نیز، در به جلو انداختن زمان هواگیری پکیج بوتان موثر هستند. عواملی همچون مدت زمان کارکرد پکیج و میزان ارتفاع منزل شما از زمین. در برخی از خانه‌ها، که لوله کشی آب از پایین به بالا است، فشار آب در طبقات بالاتر کمتر بوده و میزان آب در رادیاتور‌ها از حد استاندارد کمتر است. این موضوع باعث می‌شود، دستگاه نیاز به هواگیری پیدا کند.

 

یک نشانه خاص دیگر برای هواگیری پکیج، کاهش فشار دستگاه است. به عقربه فشار پکیج نگاه کنید، اگر عقربه زیر یک را نشان می‌دهد باید برای هواگیری آن اقدام کنید. همچنین، باید به این نکته هم توجه داشت که با افت فشار پکیج، دستگاه خود به خود خاموش خواهد شد، زیرا کمبود آب، در مسیر گرمایشی وجود دارد. به همین دلیل، در صورتی که فشار پکیج به زیر حداقل مجاز برسد، باید برای جلوگیری از خاموشی دستگاه، فشار را به حالت مناسب برسانید.

 

هواگیری پکیج بوتان مدل بیتا، پارما، پرلا، پرلا پرو، اپتیما، پاویا و ورونا

طریقه هواگیری پکیج دیواری بوتان مدل پارما، پرلا، پرلا پرو، اپتیما، پاویا و ورونا یکسان بوده و اساس کار شبیه به همدیگر است. به عبارت دیگر، تفاوت برند‌ها و مدل‌ها باهم، باعث نمی‌شود نحوه هواگیری نیز تغییر کند. شما می‌توانید با دنبال کردن مراحلی که در ادامه گفته خواهد شد، و با کمک شیر هواگیری پکیج بوتان، این کار را در مدل‌های مختلف انجام دهید.

اساس هوادهی پکیج توسط قطعه ای به نام شیر پرکن یا شیر هواگیری پکیج بوتان انجام می شود. شیر پرکن پکیج بوتان نیز وظیفه کنترل میزان آب و فشار پکیج را بر عهده دارد. بسته به قدیمی یا جدید بودن بسته بوتان، شیر پرکننده آن ممکن است به سه شکل وجود داشته باشد.

  • شیر پرکن دستی
  • شیر پرکن نیمه اتومات
  • شیر پرکن اتومات

 

حال که با انواع شیرها آشنا شدید باید بدانید پیچ هواگیری پکیج کجاست و چطور باید هواگیری پکیج را انجام داد. با این روش می‌توانید هواگیری مدل‌هایی چون bn324i، مدل اپتیما، مدل پرلا، مدل بیتا، پرلا پرو، پاویا، ورونا و … را به راحتی انجام دهید.

  1. ابتدا شیر هواگیری یا پرکن که در زیر پکیج و کنار لوله‌های رفت و برگشت آب قرار گرفته پیدا کنید.
  2. حال برای افزایش میزان آب و فشار پکیج، شیر هواگیری پکیج را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  3. با باز کردن شیر هواگیری پکیج بوتان٬ آب وارد دستگاه می‌شود.
  4. با وارد شدن آب به دستگاه عقربه فشار پکیج کم کم بالا می‌رود.
  5. بسته به مدل پکیج چند ثانیه منتظر بمانید تا فشار پکیج بالا آید و به عدد 1.5 برسد.
  6. سپس شیر پرکن را ببندید.
  7. بعد از چند دقیقه پکیج آماده کار می‌شود.

 

پس از هواگیری نوبت به تنظیم فشار پکیج بوتان می رسد. تنظیم فشار پکیج ساده است و فقط به کمی دقت و رعایت چند نکته مهم نیاز دارد. بالا و پایین بردن فشار هوا به کمک دریچه هوای پکیج انجام می شود که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

پایین آوردن فشار پکیج بوتان

نحوه پایین آوردن فشار پکیج بوتان

بالا رفتن فشار پکیج، یکی از مشکلاتی است که ممکن است در اثر دلایل مختلفی ایجاد شود. اگر این مسئله کنترل نشود، ممکن است باعث بروز خطرات و مشکلات جدی در سیستم گرمایشی شود. به همین دلیل، باید در صورت بالا رفتن فشار پکیج، با تنظیم پکیج بوتان، فشار را به حالت نرمال درآورد.

دلایل بالا رفتن فشار پکیج می‌تواند متنوع باشد؛ مانند بسته شدن ورودی آب به پکیج، کاهش جریان آب در لوله‌ها، انسداد در خطوط لوله، و یا بروز خطای داخلی در سیستم گرمایشی. برای تشخیص دلیل بالا رفتن فشار و تعیین راه حل مناسب، بهتر است یک کارشناس تعمیر و نگهداری پکیج بوتان را به دیدار بیاورید.

 

پایین آوردن فشار پکیج بوتان در حالت تابستانه

اگر پکیج در حالت تابستانه روشن است برای پایین آوردن فشار اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. شیر ورودی آب سرد پکیج را ببندید.
  2. شیر پرکن یا هواگیری پکیج بوتان را باز کنید.
  3. شیر آب گرم قسمتی از منزل مثل آشپزخانه را باز کنید تا آب گرم خارج شود.
  4. به فشار سنج پکیج دقت کنید و حرکت عقربه را زیر نظر بگیرید.
  5. زمانی که عقربه روی عدد 1.5 آمد شیر پرکن را ببندید.
  6. سپس شیر سرد ورودی آب به پکیج را باز کنید.

 

پایین آوردن فشار پکیج بوتان در حالت زمستانه

در حالت زمستانه شیرهای رفت و برگشتی رادیاتور به پکیج باز است. پس نیازی به تخلیه آب گرم از طریق شیر آب گرم نیست. کافیست مقداری آب گرم از یکی از رادیاتورها خالی کنید تا فشار پکیج پایین آید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. شیر هواگیری یکی از رادیاتورها را باز کنید.
  2. ابتدا مقداری هوا و سپس آب از رادیاتورها خارج می‌شود.
  3. آب رادیاتور را اینقدر خالی کنید که عقربه‌های فشار پکیج شروع به حرکت کند.
  4. هر زمان عقربه‌ها روی عدد 1.5 رسید، شیر هواگیری پکیج را ببندید.

 

اگر در حین هواگیری پکیج فشار بالا رود، باید فشار اضافه را تخلیه کنید. زیرا فشار بالا می‌تواند به آتش سوزی منجر شود.

بالا بردن فشار پکیج بوتان

نحوه بالا بردن فشار پکیج بوتان

فشار پکیج بوتان نباید از ۱.۵ کمتر باشد. اگر به هر دلیلی این مقدار کمتر شود باید به روشی مناسب فشار پکیج را بالا ببرید. برای انجام این کار:

  1. ابتدا باید شیر آبی رنگ کوچکی که در قسمت زیری پکیج وجود دارد را باز کنید.
  2. در همین حین که شیر باز است، به عدد فشارسنج موجود روی پکیج توجه کنید؛ تا جایی که فشارسنج مقدار ۱.۵ را نشان دهد
  3. سپس شیر را ببندید

 

خطرات بالا بودن فشار پکیج بوتان

تنظیم فشار در پکیج بوتان، از جمله مسائل حائز اهمیت در نگهداری و بهره‌برداری این دستگاه است. در صورتی که فشار آب داخل پکیج بیش از حد مجاز یا کمتر از حد مجاز باشد، ممکن است باعث بروز خطرات جدی شود که برای رفع آن‌ها باید وقت و هزینه‌های قابل توجهی را صرف کنید.

برخی از خطراتی که بر اثر بالا رفتن فشار بوجود می‌آیند عبارت‌اند:

  • ایجاد نم و رطوبت و آسیب به ساختمان که این مشکلات به دلیل نشت آبی است که از شیر اطمینان نشات می‌گیرد.
  • ایجاد پوسیدگی و زنگ زدگی در لوله‌کشی‌ها
  • آسیب دیدن بخش‌های داخلی پکیج

 

چرا هواگیری پکیج بوتان اهمیت دارد؟

یادگیری روش هواگیری پکیج دیواری بوتان، به شما کمک می‌کند تا از احتمال آسیب زدن به قطعات داخلی دستگاه که به نسبت گران هستند، جلوگیری کنید. اگر هوا به داخل پکیج و رادیاتورها نفوذ کند، باعث اختلال در کارکرد سیستم گرمایشی می‌شود و باعث می‌شود که رادیاتورها گرمای مطلوبی نداشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که بخشی از قسمت‌های رادیاتور سرد باقی بمانند و فقط بخشی دیگر از آن‌ها گرم شود.

 

به یاد داشته باشید که در برخی از مراکز صنعتی، چیلر نیز در کنار پکیج بوتان استفاده می‌شود. در صورتی که نیاز به چیلر دارید، می‌توانید به مراکز فروش چیلر مراجعه کنید.

 

یادگیری روش هواگیری، به شما کمک می‌کند تا به راحتی از نشانه‌هایی که نیاز به هواگیری را نشان می‌دهند، مانند گرم نشدن آب و سرد شدن برخی از قسمت‌های شوفاژ، آگاه شوید و در صورت لزوم، هواگیری را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که فشار مناسب آب گرم داخل لوله‌های پکیج حفظ شود و سرعت جریان آب افزایش پیدا کند. همچنین، با هواگیری، صداهای داخلی دستگاه کاهش می‌یابد و عمر مفید آن نیز افزایش می‌یابد.

 

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید خودتان هواگیری را انجام دهید، می‌توانید به کارشناسان تعمیر و نگهداری پکیج بوتان مراجعه کنید و از خدمات آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با یادگیری روش‌های هواگیری، می‌توانید در مراقبت از دستگاه خود توانمند شوید و از احتمال خرابی و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری کنید.

 

سخن آخر

هواگیری پکیج بوتان می‌تواند باعث افزایش گرمای رادیاتورها در زمستان و حفظ گرمای آب مصرفی در تابستان شود. در هنگام هواگیری پکیج، شما ممکن است با افزایش فشار در پکیج بوتان مواجه شوید، بنابراین باید طبق مقاله اقدام کرده و فشار را کاهش دهید. اگر فشار پکیج بوتان افزایش یابد، باید سریعاً اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب به پکیج بوتان انجام دهید، چرا که این می‌تواند زمینه‌ساز خرابی‌های زیادی شود.

 

فروشگاه مجاز قطعات بوتان با سابقه درخشانی در زمینه فروش قطعات پکیج بوتان، خدمات شایانی را برای مشتریانش ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با این فروشگاه برای ثبت سفارش قطعات پکیج بوتان خود تماس بگیرید. همچنین، برای خرید انواع قطعات آبگرمکن بوتان، می‌توانید از کارشناسان این فروشگاه مشاوره بگیرید.

 

amir.h.amini477
آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *